¬ивченн¤ еп≥чних твор≥в
на уроках л≥тератури
ѕЋјЌ
1. ∆анри еп≥чних твор≥в,
введених до шк≥льних програм 5-8, 9-11 клас≥в. «алежн≥сть сприйманн¤ епосу в≥д
в≥ку, л≥тературного розвитку школ¤р≥в та ≥н.
2. ”м≥нн¤ словесника
визначити шл¤хи анал≥зу твору, що вивчатиметьс¤ в клас≥. –≥зноман≥тн≥сть форм ≥
прийом≥в анал≥зу еп≥чних твор≥в (приклади вивченн¤ еп≥чних твор≥в у 5-8, 9-11
класах).
3. ¬≥дпов≥дн≥сть анал≥зу
твору загальному задуму письменника, вс≥й систем≥ образ≥в. јнал≥з д≥й, вчинк≥в
персонаж≥в у Їдност≥ з сюжетно-композиц≥йною
основою твору.
4. «Т¤суванн¤ авторськоњ
концепц≥њ (морально-естетичного ≥деалу) традиц≥йного й новаторського у твор≥,
оц≥нки твору л≥тературною критикою, анал≥з твору з позиц≥й сучасност≥.
”никненн¤ традиц≥йного визначенн¤ "рис" героњв та складанн¤ план≥в
характеристик њх.
Ћ≥тература:
1. јврахамов √. ¬ихованн¤ у
наймолодших розум≥нн¤ естетичноњ природи художнього твору//”ћЋЎ 90, 2
2. Ѕандуа ќ. ¬и¤вленн¤
особистост≥ автора у твор≥//”ћЋЎ Ц 1985. Ц п.12.-с.17-22
3. ѕас≥чник ™. е раз про
концепц≥ю ц≥л≥сного анал≥зу //”ћЋЎ Ц 1985-п.6-с.43-51
4. ћарко ¬. ...≤ в≥чна тањна слова. јнал≥з великого
еп≥чного твору. Ц ., 1990.
5. —тепанишин Ѕ.¬икладанн¤
”Ћ в школ≥. . 1995.
6. ѕас≥чник ™. ”Ћ в школ≥.
., 1983
ƒл¤ того, щоб урок л≥тератури
сьогодн≥ забезпечував свою навчальну й виховну мету, треба, ¤к зазначаЇ
Ѕ.—тепанишин, ус≥ висновки про л≥тературний тв≥р робити на осов≥ досл≥дженн¤
його тексту, а художн≥ ¤вища трактувати з мистецькоњ, а не
вульгарно-соц≥олог≥чноњ точки зору. —амобутн≥сть уроку л≥тератури вчител≥- словесники вбачаюь в особливост¤х
художньоњ ≥нформац≥њ, у способах њњ ≥нтерпретац≥њ, у методах донесенн¤ њњ
учн¤м. ј найважлив≥шою методичною проблемою у вивченн≥ л≥тератури вчитель вважаЇ
саме анал≥з художнього твору, ≥ сам, не чекаючи в≥д науковц≥в порад , шукаЇ нового њх
осмисленн¤ й прочитанн¤ в контекст≥ епохи та розвитку св≥товоњ л≥тератури.
—ьогодн≥ ми вчимос¤ анал≥зувати художн≥ твори з
загальнолюдських позиц≥й, враховуючи особливост≥ украњнського ментал≥тету,
нац≥ональних традиц≥й, звичањв ≥ обр¤д≥в. ≤ ¤кщо сам учитель не усв≥домить
важливост≥ нового осмисленн¤ художнього твору, в≥дкинувши стереотипи
навТ¤заного мисленн¤ , то вс≥ його намаганн¤ дос¤гнути поставлених перед ним
часом завдань будуть марними.
”роки анал≥зу художнього
тексту повинн≥
викликати глибок≥ естетичн≥ переживанн¤, естетичн≥ почутт¤. ј це залежить в≥д
ум≥нн¤ "бачити" художн≥й тв≥р. „им б≥льше побачить, зрозум≥Ї,
осмислить людина в художньому твор≥, тим б≥льшу насолоду в≥н дасть њй.
”м≥нн¤ бачити ≥ по¤снювати набуваЇтьс¤ в процес≥ анал≥зу
художнього твору в школ≥ Ц навчити д≥тей
глибоко зрозум≥ти тв≥р, оц≥нювати його всеб≥чно, в≥дчувати майстерн≥сть
художника, насолоджуватис¤ ≥ прекрасними про¤вами характер≥в, њх життЇв≥стю,
ум≥нн¤м письменника проникати в душу людини , музикою мови , ц≥л≥сн≥стю всього
твору.
јнал≥з л≥тературного твору
поглиблюЇ ≥ розвиваЇ почутт¤ прекрасного.
”чн≥- випускники ,¤к записано в програм≥ (с. 264)
повинн≥ вм≥ти :
анал≥зувати тв≥р з урахуванн¤м його художньоњ ,
естетичноњ та ≥дейноњ ц≥л≥сност≥ та авторськоњ
позиц≥њ; створювати усн≥ й письмов≥ твори Ц роздуми проблемного характеру за вивченим твором (або
к≥лькома творами), тв≥р Ц роздум на л≥тературн≥ теми й публ≥цистичн≥ теми;
з≥ставл¤ти р≥зн≥ погл¤ди в процес≥ полем≥ки
,ви¤вл¤ти здатн≥сть доводити своњ твердженн¤ , власну думку про тв≥р.
јнал≥тико Ц синтетична робота з
творами допомагаЇ учнев≥ повн≥ше ос¤гати њх художн≥й зм≥ст, ви¤вл¤ти конкретно
Ц ≥сторичне та загально Ц людське значенн¤зображеного
письменником ; кожний л≥тературний тв≥р учитель маЇ розкривати ¤к своЇр≥дну
художню неповторн≥сть.
ѕрипускаЇтьс¤, що юнак чи д≥вчина ,зак≥нчуючи
школу повинн≥ вм≥ти самост≥йно оц≥нити художн≥й тв≥р, обгрунтувати своЇ
судженн¤ про нього , вм≥ти в≥др≥знити хорошу книгу в≥д беззм≥стовноњ.
“им часом судженн¤ про книги в
учн≥в нав≥ть старших клас≥в часто занадто лакон≥чн≥, бездоказов≥: "дуже
ц≥кава", "дуже сподобалась", а коли ≥ Ї докази , то безсистемн≥.
„асто, зам≥сть доведенн¤ думки
,коротко переказують зм≥ст книги або
¤кого-небудь ц≥кавого еп≥зоду з нењ. ÷е тому, що юний читач не знаЇ, про що
треба говорити , що сл≥д в≥дзначити в книз≥.
”м≥нн¤ самост≥йно
оц≥нювати тв≥р набуваЇтьс¤ поступово, Ї насл≥дком виконанн¤ багатьох однотипних розумових операц≥й. «розум≥ло ,що
самост≥йн≥сть м≥ркувань формуЇтьс¤ не т≥льки в процес≥ шк≥льного навчанн¤.
«багаченн¤ життЇвого ≥ читацького
досв≥ду юноњ людини само по соб≥ спри¤Ї зм≥цненню њњ розумових сил. ѕроте
обовТ¤зок учител¤ л≥тератури пол¤гаЇ в тому, щоб орган≥зовано формувати св≥доме
ставленн¤ до художнього твору, вм≥нн¤ аргументовано м≥ркувати.
‘ормуванн¤ будь Ц ¤ких навичок
завжди спираЇтьс¤ на засвоЇн≥ правила, на
усв≥домленн¤ загальних положень. —истематичне застосуванн¤ цих загальних положень при розвТ¤зуванн≥ практичних завдань
≥ веде до виробленн¤ навичок, ум≥нь.
“акими загальними положенн¤ми при
вивченн≥ л≥тературиЇ теоретико Ц л≥тературн≥ пон¤тт¤ (знанн¤ , в≥домост≥): про
в≥дношенн¤ художнього твору до житт¤; про жанров≥ та композиц≥йн≥ особливост≥
твор≥в, про прийоми створенн¤ характеру ; про образотворч≥ засоби мови тощо.
≈лементарн≥ в≥домост≥ з теор≥њ л≥тератури засвоюють учн≥ вже в 5-7
класах.
“еоретико- л≥теротурн≥ пон¤тт¤
формуютьс¤ в учн≥в на основ≥
спостережень над художн≥ми
текстами , проте, на жаль, часто засвоЇн≥ пон¤тт¤ залишаютьс¤ без застосуванн¤,
≥снують десь окремо в≥д твору, ¤кий розбираЇтьс¤. ”чн≥ вчатьс¤ вид≥л¤ти еп≥тети
в художньому текст≥, пот≥м запамТ¤товують визначенн¤ еп≥тета, к≥лька раз≥в повторюють
його на уроках. ¬изначенн¤ це пригадують тод≥, коли учень не може в≥дразу
в≥дшукати еп≥тети або плутаЇ њх з метафорами. јле саме по соб≥ вид≥ленн¤
еп≥тет≥в ще н≥чого не по¤снюЇ в твор≥, необх≥дно осмислити њх в контекст≥,
усв≥домити њх значенн¤ в створенн≥
художнього образу, картини.
¬ивченн¤ теор≥њ л≥тератури в
школ≥ маЇ смисл т≥льки тод≥, коли теоретико Ц л≥тературн≥ знанн¤, набут≥ при
розбор≥ одного твору, полегшують розум≥нн¤ наступних твор≥в, коли на њх основ≥
виробл¤Їтьс¤ в учн≥в ум≥нн¤ самост≥йно роз≥братись у твор≥, формуюютьс¤ навички
анал≥зу.
2.Ўл¤хи анал≥зу.‘орми
методи
”процес≥ анал≥зу художнього твору вчител¤ оч≥куЇ
чимало проблем. бо духовний св≥т сучасного читача Ц учн¤ дуже скадний : ¤вища
акселерац≥њ , ≥нфальтивност≥ , прагматизму, максимал≥зму, ¤к≥ не можна не
враховувати. ќдн≥ коханн¤ атерини
трактують ¤к найвищий про¤в любовного чутт¤, ≥нш≥ Ц ¤к легковажн≥сть ,
спираючись на те , що Ўевченко пише сам про њњ легковажн≥сть: де гул¤Ї , там ≥
заночуЇ. ќтже, сама винна , що одержала такого л¤паса в житт≥ , що й привело њњ
до самогубства .
ќск≥льи художн≥й тв≥р , кр≥м п≥знавального
≥ естетичного, маЇ ≥ морально Ц етичний аспект , то в його анал≥з≥ беруть
участь ≥ переконанн¤ школ¤р≥в , ¤кими б
ще несформованими вони не були . ƒл¤ цього вчителю треба знати учн≥в , пост≥йно
вивчати њхн≥ читацьк≥ ≥нтереси.
јнал≥зувати л≥тературн≥ твори
вчителю у 5-11 класах доводитьс¤ майже на кожному уроц≥ Ц ≥ в цьому позитив ,
бо у вчител¤ формуЇтьс¤ грунтовне профес≥йне вм≥нн¤ , ¤ке може перерости в
майстерн≥сть , водночас ≥ негатив: анал≥з витвору художнього слова може стати
буденною справою, нав≥ть звестись до шаблону.
«д≥йснити анал≥з самобутнього ≥
неповторного художнього твору нелегко, але прагнути до цього треба пост≥йно.
Ѕ.—тепанишин висуваЇ
загальномистецьк≥ та методичн≥ засади анал≥зу художнього твору.
«агальномистецькими Ї:
1.Ѕезпосередн≥стьу сприйн¤тт≥ л≥тературного твору.
2.Ѕезперервн≥сть у сприйн¤тт≥ художнього твору.
3. ѕравильне сп≥вв≥дношенн¤ сприйн¤тт¤ ≥ анал≥зу.
4.ѕоЇднанн¤ загальноприйн¤тих оц≥нок твору з
особистими.
5. ритичний п≥дх≥д до художнього р≥вн¤
л≥тературного твору.
6.¬иб≥рков≥сть анал≥зу.
7.™дн≥ть зм≥сту твору та його автора
8.ѕоЇднанн¤ свободи ≥ необх≥дност≥ в контактах
системи "л≥тературний тв≥р- читач ".
9.™дн≥ть читанн¤ , сприйманн¤, анал≥зу
10.„итач ЦсубТЇкт анал≥зу.
ћетодичн≥ засади анал≥зу
художнього твору.
1. ¬ основ≥ анал≥зу
художнього твору Ц текст , а не л≥тературознавчий чи методичний пос≥бник.
2. –озкритт¤ умовност≥
п≥дтексту.
3. ћистецьке трактуванн¤
худжнього твору.
4. “еор≥¤ л≥тератури Ц
своЇр≥дний компас анал≥тичного процесу.
5. «разок анал≥зу в л≥тературно- критичн≥й класиц≥.
6. ћета анал≥зу Црозвиток
естетичних читацьких смак≥в.
7. јнал≥з не повинен бути
≥люстрац≥Їю до готових тверджень.
8. ¬ар≥антн≥сть анал≥зу.
Ѕ. —тепанишин вид≥л¤Ї так≥ шл¤хи
анал≥зу еп≥чних твор≥в:
1. ѕроблемно Ц тематичний
2. ѕрообразний
3.÷≥л≥сний (комплексний)
ѕроблемно Ц тематичний
анал≥з
ѕ≥д кер≥вництвом учител¤ учн≥
вид≥л¤ють проблеми, порушен≥ у твор≥ (що стосуЇтьс¤ старших клас≥в) ≥ працюють
над текстом твору , ви¤сн¤ють, ¤к дана проблема розвТ¤зуЇтьс¤ у твор≥, хто з
героњв причетний до њњ розвТ¤занн¤.
‘ормуванн¤ таких навичок вимагаЇ
тривалоњ ,систематичноњ роботи, в процес≥ ¤коњ школ¤р≥ виконують р¤д практичних
завдань, причому самост≥йн≥сть учн≥в у виконанн≥ њх поступово зб≥льшуЇтьс¤.
” школ≥
учн≥ знайомл¤тьс¤ з еп≥чними творами ≥ њх р≥зновидами.
¬≥днос¤чи художн≥й тв≥р до
певного роду, жанру, учитель анал≥зуЇ його з урахуванн¤м закон≥в, що визначають
специф≥ку цього твору.
¬≥д того, ¤кий естетичний
досв≥д маЇ учень, залежить р≥вень сприйманн¤ художнього твору. якщо учень маЇ
невеликий естетичний досв≥д, то зустр≥чаючись з новими жанрами, формами , в≥н
може п≥дходити до них за Їдиним критер≥Їм. “ому, наголошуЇ ™. ѕас≥чник,
"виробити в учн≥в звичку анал≥зувати художн≥й тв≥р з урахуванн¤м його особливостей ,навчити њх
бачити жанрову розмањт≥сть, художню неповторн≥сть л≥тературних твор≥в Ц одне з
найважлив≥ших завдань учител¤ л≥тератури ".
—еред еп≥чних твор≥в, ¤к≥
пропонуЇ до вивченн¤ програма, - казка, опов≥данн¤, байка, поема, новела,
пов≥сть, роман. ¬ залежност≥ в≥д в≥ку та
л≥тературного розвитку школ¤р≥в програма пропонуЇ еп≥чн≥ твори: у 5 клас≥ Ц
казки, у 5 Ц 8 класах Ц опов≥данн¤, у 9 клас≥ Ц поеми, в 10 Ц романи, новели, у
8 Ц пов≥ст≥, в 11 Ц роман у в≥ршах. ќтже, з кожним роком в учн≥в розширюЇтьс¤
у¤вленн¤ про њх жанров≥ р≥зновиди.
—початку на уроц≥ учитель
зТ¤совуЇ , ¤к учн≥ прочитали тв≥р, чи справд≥ вс≥ прочитали, наск≥льки докладно опанували текстом. «аради цього можна
провести навчальну анкету , в
¤к≥й учн≥ запишуть про своњ враженн¤ в≥д прочитаного еп≥чного твору. јнкета
може включати запитанн¤: ¤к≥ проблеми п≥дн≥маЇ автор у твор≥? „им схвилював вас
цей тв≥р? Ќад чим примусив вас задуматись?
Ќапередодн≥, готуючись до уроку,
учитель продумаЇ схему роботи над твором:
1) зТ¤сувати, на ¤ких частинах
сл≥д зупинитис¤ детально, переказати окрем≥ моменти, а де¤к≥ - зачитати
вголос на уроц≥;
2) готуЇ ор≥Їнтовану систему
запитань;
3 ) сл≥дкуЇ , щоб учн≥,
в≥дпов≥даючи на запитанн¤, зверталис¤ все част≥ше до тексту;
4) простежуЇ, щоб учн≥
висловлювали власн≥ думки, а не запозичували готов≥ формули з п≥дручника чи
критичноњ статт≥;
5) вибираЇ найб≥льш оптимальний
шл¤х анал≥зу; п≥дбираЇ оптимальн≥ методи ≥ прийоми (складанн¤ плану до частин;
виписуванн¤ й конспектуванн¤опис≥в природи, портрету; написанн¤ невеликих
твор≥в Ц роздум≥в; досл≥дженн¤ мовноњ пал≥три твору);
6) домашнЇ завданн¤ формулюЇ
≤нша форма
роботи на уроц≥ Ц учитель вив≥шуЇ саморобний плакат з тезами основних проблем ≥ образ≥в роману, за ¤кими
п≥д його кер≥вництвом працюЇ клас.
ѕрообразний шл¤х
анал≥зу еп≥чного твору.
÷ей анал≥з
передбачаЇ характеристику персонаж≥в.
јле це не обовТ¤зково люди. ” художн≥х творах Ї образи так званого вищого
естетичного гатунку. ” пов≥ст≥ "Fata morgana" Ц це образ «емл≥, образ –уњн сахарн≥, ќс≥нн≥х
дощ≥в, —тривоженого села, Ћугу, що см≥Їтьс¤ ранн≥ми росами.
ѕод≥бно ¤к
у поез≥њ Ўевченка ми вид≥л¤Їмо образ могутнього ƒн≥пра Ц нац≥ональноњ
артер≥њ”крањни, образ сив≥ючоњ могили, образ кобзи, що сп≥ваЇ про трагед≥ю
украњнц≥в. ѓм теж сл≥д прид≥л¤ти увагу п≥д час анал≥зу художнього твору.
оли йде мова
про образ Ц персонаж, сл≥д схарактеризувати його за головними компонентами
образу:
1. ѕортретна характеристика
геро¤.
2. јнал≥з еп≥зод≥в, в ¤ких
розкриваютьс¤ риси характеру геро¤.
3. ≈волюц≥¤ образу. ƒиннам≥ка
под≥й.
4. —тавленн¤ до ≥нших персонаж≥в.
5. јвторськ≥ симпат≥њ до геро¤ та
способи њх висловленн¤. (ќбраз ћарус≥ у в≥тки Ц ќсновТ¤ненка ≥ образ ћотр≥ у
¬. ¬инниченка " раса ≥ сила").
ћожна ≥ншим
шл¤хом анал≥зувати персонаж Ц за ходом його розкритт¤ в процес≥ розгортанн¤
сюжету.
÷≥л≥сний
анал≥з передбачаЇ узагальнений або комплексний погл¤д на певний художн≥й тв≥р.
якщо це новела, або опов≥данн¤, то, певно, цей тв≥р буде прочитаний у клас≥
повн≥стю. якщо це велика пов≥сть чи роман, то учитель заздалег≥дь подбаЇ про
певн≥ частини , фрагменти, ¤к≥ будуть перечитан≥.
якщо це
читанн¤ Ї виразним, ≥нтонац≥йно багатим ≥ техн≥чно правильним, то сам процес
читанн¤ вже Ї ц≥л≥сним ос¤гненн¤м твору.
ќсновними
методами анал≥зу художнього твору Ї :
художнЇ читанн¤ , коментар,
переказ, реферат учн¤, художн¤ опов≥дь, лекц≥¤, еврестична бес≥да, своренн¤
проблемноњ ситуац≥њ.
¬иб≥р метду анал≥зу залежить в≥д
багатьох чинник≥в, основними з ¤ких Ї:
1) в≥ков≥ особливост≥ учн≥в;
2) р≥вень л≥тературного
розвитку учн≥в ;
3) особливост≥ конкретноњ
навчальноњ ситуац≥њ;
4) вид, п≥джанр еп≥чного
твору;
5) особит≥ уподобанн¤ ≥
майстерн≥сть вчител¤.
ѕроцес
вивченн¤ еп≥чного твору обовТ¤зково передбачаЇ самост≥йну роботу учн≥в:
а) текстуальне вивченн¤ твору;
б) вдумливе прочитанн¤ тексту, що
вже готуЇ до анал≥зу твору;
в) удоконаленн¤ читацькоњ культури
учн¤.
ƒосить
поширеним прийомом роботи над еп≥чним твором Ї складанн¤ плану Ц ¤кщо це роман-
то до окремих частин, ¤кщо це пов≥сть- можна до всього тексту. —кладанн¤ плану
передбачаЇ гарне знанн¤ тексту твору, ор≥Їнтац≥њ в композиц≥њ твору; дана
робота привчаЇ учн≥в стежити ,¤к рогораютьс¤ под≥њ, ¤к вони м≥ж собою повТзан≥,
учн≥ стежаь за своЇр≥дн≥стю побудови твору, особливост¤ми опис≥в, пейзаж≥в,
в≥дступ≥в, портрет≥в, авторських характеристик.
ѕлани бувають р≥зними:
1) за характером д≥¤льност≥
учн≥в: комплексними, ≥ндив≥дуальними, груповими;
2) за характером завданн¤
(за м≥сцем виконанн¤): домашн≥ ≥ класн≥;
3) за характером
мовностил≥стичних засоб≥в: цитатний, звичайний, зм≥шаний;
4) за побудовою: прост≥ ≥
складн≥;
5) за зм≥стом: план сюжету, план еп≥зоду, план окремоњ частини,
план опису. Ќайпрост≥ший Ц план до сюжету, ускладненим Ї план опису.
ќпис ¬ерб≥вки ("ћикола
ƒжер¤"):
1) опис навколишн≥х верб ≥
садк≥в,
2) городи через усю ¬ерб≥вку,
3) краса ≥ чар≥вн≥сть зелених
левад,
4) –аставиц¤ входить у широкий
ставок,
5) вулиц≥ села ¬ерб≥вки,
6) хата старого ƒжер≥.
ѕ≥д час
складанн¤ плану можна пом≥тити типов≥ помилки, особливо це стосуЇтьс¤ учн≥в
середнього в≥ку, ¤ким важко вилучати ≥з тексту головне ≥ оформл¤ти думку,
пом≥чаЇтьс¤ стил≥стична невправн≥сть Ц д≥т¤м важко п≥д≥брати лакон≥чн≥ вислови,
здеб≥льшого реченн¤нос¤ть одноман≥тний характер, багато синтаксичних та
граматичних помилок в оформленн≥ плану.
« метою
посилити увагу учн≥в до тексту використовують такий прийом, ¤к розпов≥дь
(переказ), близько до тексту.
–озпов≥дь чи переказуванн¤ буваЇ: стислим, розпов≥дь -
вит¤г, творчий переказ. “ака робота спри¤Ї розвитку мовленн¤ школ¤р≥в, збагачуЇ
њхн≥й активний словник.
ѕереказуванню
передуЇ певна робота: виб≥р еп≥зоду,складанн¤ плану уривка, усний переказ за
планом.
3.ќсновою
еп≥чного твору Ї сюжет, що ¤вл¤Ї собою под≥ю чи систему под≥й, покладених в
осову художнього твору, спо≥б естетичного освоЇнн¤ й осмисленн¤, орган≥зац≥њ
под≥й (художньоњ трансформац≥њ фабули), рух характер≥в у художньому час≥ й
простор≥. —южет динам≥чний аспект твору, ланцюг зображуваних под≥й, у тому
числ≥ й переживань, думок.
”
художньому твор≥ в≥дбуваЇтьс¤
розгортанн¤ д≥њ у вс≥й њњ повнот≥, розвиток характер≥в та њх взаЇмов≥дносин,
характер≥в ≥ обставин, людських переживань, почутт≥в, психолог≥чних порух≥в,
рух емоц≥йного стану, настрою або внутр≥шн¤ д≥¤. —южет в≥дбиваЇ суперечност≥
змальованого житт¤, виражаЇ естетичну концепц≥ю д≥йсност≥ митц¤, т≥сно
повТ¤заний з ≥деЇю твору ≥ Ї засобом њњ розкритт¤, естетичного ви¤ву.
¬одночас у
сюжет≥ про¤вл¤Їтьс¤ фабула, ¤ка зцементовуЇ ≥ повТ¤зуЇ в Їдн≥сть р≥зноман≥тн≥
його елементи. —южет та фабула складають нерозривний конструктивний компонент
твору, що про¤вл¤Їтьс¤ в≥дпов≥дно на р≥вн≥ ц≥нн≥сно Ц акс≥олог≥чному та
предметно Ц п≥знавальному. ‘абула Ц один ≥з нев≥дТЇмних чинник≥в сюжету,
його ¤дро, що визначаЇ меж≥ руху сюжету в час≥ й простор≥, розпов≥дь про
под≥њ,змальован≥ в еп≥чних творах , драматичних, л≥ро Ц еп≥чних творах, на
в≥дм≥ну в≥д самих под≥й сюжету твору, фабула Ц розпов≥дь про под≥њ, сюжет- сам≥
под≥њ твору.
‘абула
виникаЇ в конкретному сюжет≥ ¤к продукт творчост≥ митц¤. ќснову њњ складають
под≥њ, ≥стор≥њ, почерпнут≥ письменником ≥з реального житт¤, ≥стор≥њ людства,
м≥фолог≥њ, ≥нших твор≥в мистецтва. ѕод≥¤ Ц це одиниц¤ фабули. ѕисьменники, звертаючись
у р≥зн≥ епохи до тих самих под≥й,
под≥Ївого к≥ст¤ка, створюють на т≥й же под≥Їв≥й канв≥ новий художн≥й св≥т, в
¤кому в≥дома фабула звучить по Ц новому (б≥бл≥йн≥ легенди, " ам≥нний
господар"), тому вчителю сл≥д ч≥тко розр≥зн¤ти фабулу ≥ сюжет.
‘абула в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д сюжету
такими ознаками:
1) посл≥довн≥стю викладу под≥й, ¤к≥ в текст≥
змальовуютьс¤ не так, ¤к вони в≥дбуваютьс¤ в житт≥, з пропусками важливих
ланок, з перестановкою, з ≥нверс≥Їю ("ѕерехресн≥ стежки",
"÷иклон");
2) мотивуванн¤м розпов≥д≥ Ц ¤к
спогад ("«ачарована ƒесна" ќ. ƒовженка), вид≥нн¤, сон (поема
"—он" Ўевченка), лист, щоденник ("–об≥нзон рузо" ƒефо),
опов≥данн¤ в опов≥данн≥;
3) субТЇктом розпов≥д≥ Ц в≥д
першоњ ≥ другоњ особи, в≥д автора, що не ви¤вл¤Ї своЇњ присутност≥
("ѕов≥¤" ѕ. ћирного), в≥д автора, що ви¤вл¤Ї свою емоц≥йну
настроЇн≥сть ("”крањна в огн≥" ќ. ƒовженка), в≥д ≥мен≥ б≥ограф≥чного
автора ("“рет¤ –ота" ¬. —осюри), опов≥дача Ц маски (в≥д ≥мен≥ –удого
ѕанька Ц "¬ечори на хутор≥ б≥л¤ ƒиканьки" ћ. √огол¤, √рицька ќсновТ¤ненка Ц у √ригор≥¤
в≥тки Ц ќсновТ¤ненка), опов≥дача Ц персонажа (”стина Ц в
"≤нститутц≥" ћ.
¬овчка). ¬ окремих творах в≥дстань м≥ж сюжетом ≥ фабулою м≥н≥мальна,
зближуЇтьс¤ ("Ќовина" ¬. —тефаника).
¬ажлива
роль у еп≥чному твор≥ належить ≥ позасюжетним елементам: портретам, пейзажам, описам
обстановки, публ≥цистичним, л≥ричним в≥дступам тощо.
—воЇр≥дн≥сть
еп≥чного твору усв≥домлюЇтьс¤ учн¤ми поступово.
” 5-6
класах учитель зосереджуЇ увагу учн≥в на розвитков≥ сюжету в твор≥, ≥ на
вчинках л≥тературних персонаж≥в.
ѕростежуючи
розвиток д≥њ у час≥ ≥ простор≥ учн≥ набувають навичок давати оц≥нку певним
життЇвим фактам та ¤вищам. јнал≥зуючи певн≥ частини художнього твору, учн≥ тим
амим заглиблюютьс¤ в розум≥нн¤ образ≥в Ц персонаж≥в, бо за њх вчинками можна
судити рпоњх характери, а характери героњв твору про¤вл¤ютьс¤ в д≥њ.
Ўк≥льна практика св≥дчить , що учн≥ легко
усв≥домлюють сюжетну канву еп≥чного твору, труднощ≥в тут немаЇ н≥¤ких. јле не
завжди вони розум≥ють лог≥ку повед≥нки л≥тературних персонаж≥в, усв≥домлюють
звТ¤зок сюжету з позасюжетними елементами (внутр≥шн≥ монологи, л≥ричн≥
в≥дступи, пейзаж≥), важко часто вдаЇтьс¤ простежити ¤к виражаЇтьс¤ ≥де¤, що нею
пройн¤тий тв≥р. “ому ™. ѕас≥чник радить вивчати еп≥чний тв≥р так, щоб учн≥ зрозум≥ли т≥сний взаЇмозвТ¤зок ус≥х його компонент≥в, ¤к≥ у своњй сукупност≥
створюють ц≥л≥сну картину людського житт¤. “ому
≥ радить вчити њх з≥ставл¤ти еп≥зоди твору, бачити лог≥чну доц≥льн≥сть у
загальн≥й композиц≥йн≥й побудов≥,
простежувати, ¤к поступово вимальовуютьс¤ людськ≥ характери.
“≥ еп≥чн≥
твори, ¤к≥ пропонуютьс¤ до вивченн¤ в старших класах, велик≥ за обс¤гом. ≤ щоб
учн≥ правильно його сприйн¤ли, навчились бачити його художню неповторн≥сть,
виробили вм≥нн¤ анал≥зувати художн≥й тв≥р з урахуванн¤м його особливостей,
учитель повинен продумати, ¤к≥ частини детально сл≥д розгл¤нути, ¤к≥ розд≥ли
докладно переказати, ¤к≥ еп≥зоди ще раз перечити ≥ нехай вони прозвучать на
уроц≥, щоб п≥дсилити емоц≥йний вплив на
учн≥в , щоб викликати в≥дпов≥дний катарсис, в≥дпов≥дн≥ емоц≥њ Ц гн≥ву, обуренн¤
чи осуду; чи емоц≥њ рад≥сн≥, окрилен≥.
”же з 5
класу роботу над осмисленн¤м компози≥њ еп≥чного твору вчител≥ провод¤ть. ≤ вже
з середн≥х клас≥в варто вчити учн≥в на основ≥тексту проникати в особливост≥
художнього зображенн¤. ÷е завданн¤ зд≥йснюЇтьс¤ практично, на осно≥ тексту
художнього твору.
Ќав≥ть учн≥
старших клас≥в плутають сюжет ≥ композиц≥ю. “ому ≥з середн≥х клас≥в учителю сл≥д формувати ум≥нн¤
озр≥зн¤ти ц≥ два пон¤тт¤: сюжет Ц ланцюг под≥й, переживань, думок, а композиц≥¤
Ц це побудова твору, доц≥льне поЇднанн¤ вс≥х його компонент≥в у художньо Ц
естетичну Їдн≥сть, зумовленого лог≥кою зображеного читачев≥ св≥ту, св≥тогл¤дною
позиц≥Їю, естетичним ≥деалом, задумом письменника, каноном, ор≥Їнтац≥Їю на
адресата.
омпозиц≥¤
виражаЇ взаЇмини , взаЇмозвТ¤зок, взаЇмод≥ю персонаж≥в, сцен, еп≥зод≥в
зображених под≥й, розд≥л≥в твору, способ≥в зображенн¤ ≥ компонуванн¤ художнього
св≥ту (розпов≥дь, опов≥дь, опис, портрет, пейзаж, ≥нтерТЇр, монолог, д≥алог,
пол≥лог, репл≥ка, ремарка) ≥ кут≥в зору субТЇкт≥в художнього твору (автора,
розпов≥дача, опов≥дача, персонаж≥в).
омпозиц≥¤
"дисципл≥нуЇ" процес реал≥зац≥њ творчого задуму письменника,
забезпечуЇ в≥дпов≥дн≥сть задумов≥ вс≥х р≥вн≥в структури художнього твору,
динам≥зуЇ читацьке сприйн¤тт¤.
¬ивченн¤
композиц≥њ часто обмежуЇтьс¤ вид≥ленн¤м компонент≥в сюжету (експозиц≥¤,
завТ¤зка, розвТ¤зка... ) омпозиц≥¤ ж твору Ц це насл≥док творчого компонуванн¤
¤к основного механ≥зму створенн¤ художнього св≥ту.
ѕ≥д час
анал≥зу сл≥д враховувати, що композиц≥¤ кожного твору ≥ндив≥дуальна, њњ типов≥
особливост≥ треба подаватиз урахуванн¤м своЇр≥дност≥ л≥тературних напр¤м≥в,
стильових теч≥й, жанрових пласт≥в. Ќа тематичному р≥вн≥ композиц≥¤ з хаосу ,
плину под≥Ївого матер≥алу вибираЇ, розташовуЇ окрем≥ еп≥зоди, в≥дводить њм
певне м≥сце, чергуЇ реальне з у¤вним, фантастичим.
4. —л≥д
враховувати важлив≥сть тоо факту, що анал≥зувати еп≥чний тв≥р, учн≥ повинн≥
навчитис¤ бачити за образами ≥ картинами автора.
јвтор не
просто змальовуЇ певн≥ картини, а присутн≥й у твор≥ , в≥н щось стверджуЇ, щось
заперечуЇ.
≤снуЇ 2
форми вираженн¤ авторськоњ позиц≥њ в еп≥чному твор≥ : авторська позиц≥¤
виражаЇтьс¤ або безпосередньо, або приховано, у прихован≥й форм≥.
„ерез
л≥тературних персонаж≥в, або через опов≥дача, письменник знайомить нас ≥з своЇю
системою погл¤д≥в, з власною ≥Їрарх≥Їю морально Ц духовних ц≥нностей, переконуЇ
читача Ц учн¤ в≥д ≥мен≥ опов≥дача чи л≥тературного персонажа. јле не завжди
система погл¤д≥в на навколишн≥й св≥т
персонажа зб≥гаЇтьс¤ з авторською. “од≥
учн≥ висловлюють думку, що автор хоче заперечити певн≥ вчинки, д≥њ, ¤кост≥.
Ќа основ≥
загального звучанн¤художнього твору школ¤р≥ вчатьс¤ робити висновки про
авторську позиц≥ю. яку позиц≥ю займаЇ автор? “екст художнього твору даЇ ч≥тк≥
в≥дпов≥д≥ на питанн¤:
Ј
¤к ставитьс¤ автор до зображених под≥й?
Ј
¤к ставитьс¤ автор твору до л≥тературних персонаж≥в, чого
вчить тв≥р?
Ј
що засуджуЇ тв≥р?
Ј
що схвалюЇ?
—еред
загальномистецьких засад анал≥зу художнього твору (за —тепанишиним) Ц принцип
Їдност≥ зм≥сту твору та його автора. √рунтовне знанн¤ життЇпису , характеру,
св≥тогл¤ду письменника, допомагаЇ глибше збагнути зм≥ст його твору, анал≥з
¤кого в свою чергу спри¤Ї л≥пшому п≥знанню особи митц¤.
” поез≥њ
‘ранка "“оваришам ≥з тюрми"
читаЇмо:"“реба твердо нам в бою сто¤ти" ≥ розум≥Їмо, що то позиц≥¤ не
лише л≥ричного геро¤, а й самого ‘ранка. ¬ гурт≥ тих, що "з силою розпуки
раз по раз гримали о камТ¤не чоло" самодержавства (" амен¤р≥"),
попереду вс≥х ми бачимо самого поета. –озк≥шн≥ "райськ≥" пейзаж≥
Ќадросс¤, мальовничий опис ¬ерб≥вки та —емигор ≥ зовн≥шност≥ ћиколи ƒжер≥,
Ћавр≥на, ћелашки Ц естетичний ≥деал самого Ќечу¤ Ц Ћевицького Ц еталон найвищоњ
краси, втрата ¤коњ так згубно позначилас¤ на дол≥ нашого народу, на його
духовност≥.
Ѕ.—тепанишин
обстоюЇ думку, що художн≥й образ треба трактувати лише в св≥тл≥ авторського
задуму, зТ¤совуючи, ¤ку функц≥ю виконуЇ даний образ в загальн≥й концепц≥њ
твору: брати ѕоловц≥ ≥ трагед≥¤ украњнського народу у спровокован≥й
б≥льшовиками громад¤нськ≥й в≥йн≥.
” пов≥ст≥ " раса ≥
сила" ¬.¬≥нниченко подаЇ портрет своЇњ героњн≥. “о була краса, що виховуЇтьс¤
т≥льки на ”крањн≥, але не така, ¤к малюють де¤к≥ з наших письменник≥в. Ќе було
в нењ н≥ "губок, ¤к пупТ¤нок, червоних, ¤к добре намисто", н≥
"п≥дбор≥дд¤, ¤к гор≥шок", н≥ "щок, ¤к повна рожа", ≥ сама
вона не "вилискувалась, ¤к мак≥вка на город≥". „орна, без лиску,
товста коса, невисокий, трохи випнутий лоб, н≥с тонкий, р≥вний, з живими
н≥здр¤ми ≥ св≥ж≥, наче дит¤ч≥ губи, що ¤кось мило загинались на к≥нц¤х; легка
смага на матових, наче мармурових щоках ≥ велик≥, надзвичайно велик≥, з довгими
в≥¤ми, темно-с≥р≥ оч≥, з ¤ких, здавалось, дивл¤чись, наче лилос¤ ¤кесь тихе,
мТ¤ке, ласкаве св≥тло, - то була й ус¤ краса с≥Їњ д≥вчини.
«Т¤суйте, чињй творч≥й манер≥
портретописанн¤ протистоњть письменник? «а допомогою ¤ких прийом≥в йому вдалос¤
створити не народоп≥сенний, а реальний, живий, ≥ндив≥дуальний образ героњн≥?
Ќа що акцентована увага при опис≥
зовн≥шност≥?
ўе одна проблема Ц формуванн¤ в
учн≥в ум≥нь ц≥л≥сно сприйн¤ти тв≥р.
(ƒивослово, 1993, є2, “аран)
(ƒивослово, 2002, є9, “окмань)